חפש בבלוג זה

יום שבת, 1 בדצמבר 2012

הרשת החברתית מחקרית מנדלי וכלי העזר שלה – תמונת מצב 2012



דו"ח מחקר של מנדלי – פעילות מחקרית והקשר בין פעילות מחקרית ואינדיקטורים כלכליים

הרשת החברתית האקדמית מנדלי שהושקה בשנת 2009 מקבצת סביבה היום למעלה מ- 2 מיליון חוקרים מרחבי העולם כולו. לציון פעילות זו ברשת, Mendeley פרסמה דו"ח ובו ניתחה את הפעילות המחקרית של 2 מיליון החוקרים באופן כללי ואת הקשר בין הפעילות המחקרית ואינדיקטורים כלכליים .מן הראוי לציין שמנדליי כוללת גם שירות/כלי ביבליוגרפי בגרסה וובית ושולחנית עם אפשרות לסינכרוניזציה ביניהם ומאפשרת ליצור בסיס נתונים של רשומות ביבליוגרפיות של מסמכים שונים.


 
 Mendeley is a free reference manager and academic social network that can help you organize your research, collaborate with others online, and discover the latest research
 
מנדליי: שיתוף פעולה ביבליוגרפי. אהבה כהן, המכללה האקדמית בית ברל , יועצת של מנדליי בארץ

"בהרצאה באוניברסיטת תל אביב " הוצגה הרשת החברתית לאקדמיה מנדליי על שני חלקיה התוכנה השולחנית והשירות הוובי. לאחר סקירה היסטורית קצרה על הרשת וייסודה הוצג בפירוט תוך מתן דוגמאות נושא הפונקציונליות של הרשת. מנדליי, שכללה נכון ליום ההרצאה 240 מיליון פריטי מידע , בנוסף לפונקציונליות שלה כרשת חברתית לאקדמיה משמשת גם כתוכנה ביבליוגרפית שמאפשרת פונקציות מתקדמות כולל חילוץ מידע ביבליוגרפי של קובצי PDF, שליפת מידע ביבליוגרפי מאתרים נתמכים ולכידת מסכים מדפי ווב. 

ההרצאה הציגה את יתרונותיה של הרשת ביחס לשירותים דומים ואת תרומתה לאנשי האקדמיה בכל הקשור לניהול מסמכים, שיתוף פעולה וגילוי ידע. כמו כן ההרצאה נתנה מענה לשאלה כיצד ספריות יכולות לתמוך בסטודנטים, במרצים ובחוקרים באמצעות מנדליי תוך הצגת דוגמאות מעשיות מהשטח. למצגת ההרצאה


יתרונות לחוקר האקדמי או כותב המאמרים 

  1. שלא כמו תוכנות אחרות לניהול מקורות, מנדליי היא תוכנה מבוססת אינטרנט וחינמית. עבור מי שמתמודד עם כתיבת עבודה אקדמית או כתיבת מאמר , מנדליי יכולה לסייע במספר מישורים:
  2. ביצוע אינדוקס של כל קבצי ה-word, Pdf  , כלומר, מנדליי הופכת להיות מאגר של כל הקבצים שאספתם. היא יכולה להציג את הקבצים הללו בפילוחים שונים – מאפשר יותר שליטה על חומרים והבנה ברורה יותר של מסת המידע שנאספה

  1. מאחר והקבצים מאורגנים כבר במערכת מנדליי, ניתן כעת לערוך חיפושים רוחביים על כלל מאגרי הקבצים שלכם.
  2. כל הקבצים שנאגרו במערכת מנדליי מוכנים לציטוט מיידי בעבודה שלכם. רק בחרו איזה מקור לצטט והציטוט יופעל אוטומאטית.
 

מערכת Mendeley לניהול מידע אקדמי – כלי עזר יעיל לחוקרים ולאנשי מקצוע

לתוכנות ניהול הביבליוגרפיה מספר יתרונות ייחודיים:
·         יכולת מיון לפי פרמטרים שונים.
·         יכולת להוסיף הערות, קישורים ומידע נוסף משלים למידע מבלי להציגו בהכרח ברשימה.
·         יכולת לשתף אחרים ולקבל מעמיתים רשימות מוכנות מראש.
·         יכולת לייבא מידע ביבליוגרפי ממאגרי מידע ובכך לחסוך הקלדה וטעויות.
·         יכולת להמיר רשימות מסגנון אחד למשנהו בהקלקה בודדת.
·         יכולת לבצע חיפוש בחלק מהמאגרים, לקשר ולהוריד מידע ישירות מהמאגר.
·         יכולת כתיבת הרשימה תוך כדי כתיבת תוכן העבודה (Cite while writing).
מעבר לתכונות אלו ניתן לחשוב על מספר שמושים מועילים נוספים:

·         זיהוי של מאפייני הרשימה – באמצעות מיון לפי תאריך ניתן להתרשם מהר מאד אם הרשימה שלנו מרוכזת בעבר או חלילה מתעלמת ממנו יתר על המידה.
·         זיהוי חוקר – באמצעות מיון לפי שם החוקר נוכל לזהות מהר מאד אם נפקד מקומם של חוקרים ידועים בתחום. מקור להערה אפשרית של הקורא המעורה.
תכונות אלו מדגישות את יתרונן של תוכנות אלו ועולות על חסרונותיהם (הצורך לתחזק את הרשימה ולעדכן אותה. פעולה זהה לכתיבה בוורד אם טרם התחלנו או הקלדה חוזרת אם הרשימה כבר קיימת).
הכלים החדשים שמציע הווב לארגון החומר מספקים גם את ההיבט החברתי של האפשרות לשתף את החומר בין חוקרים או תלמידי מחקר. 

"מנדליי "היא מערכת מידע חדשנית למדי ויעילה לניהול רפרנס אקדמי הנחשבת כאחת היעילות והמקיפות ביותר בעולם האקדמי . ניתן לארגן ולמיין את כל פריטי הביבליוגרפיה של החוקר או המומחה.
ניתן לקבל מושג ברשת שהקימה Mendeley, לגבי מיהם החוקרים הנקראים ביותר וכתבי העת הנקראים ביותר בתחום המחקר שלך כמשתמש רשום . Mendeley היא גם תוכנה אקדמית שמארגנת את קבצי המחקר במחשב.
היא מרכזת את פרטי המידע מקבצי הPDF במחשב המשתמש ומאפשרת בכך חיפוש קל ונוח בקבצי הPDF ואת היכולת לייצר רשימה דיגיטאלית של מקורות .קישור
הערכה בינלאומית של היישום :



הערכה בישראל של היישום

יתרונות וחסרונות
יתרונות:
·         חינמי
·         מסנכרנים עם האינטרנט. אפשר גם לנהל את הרשימה דרך הדפדפן (אם כי אני לא בטוחה בנוגע לשימוש עם האופיס)
·         משתלב טוב עם אופיס ואופן-אופיס (אם זה רלוונטי)
·         יודע לחלץ נתונים מקבצי PDF!
·         cross platform (יש גרסאות מאק ולינוקס)
חסרונות:
·         אי אפשר לייצר היררכיה של תיקיות
·         לא מכיר קיצורים של שמות ג'ורנלים (שזה, מבחינתי, ממש מעצבן)
בינתיים, מבחינתי, יותר יתרונות מחסרונות – אני עובדת איתו...


שוק תוכנות ניהול הביבליאוגרפיה או מנהלי מקורות (bibliography manager)) מציע מגוון רחב של כלי ציטוט אוטומאטיים ברמות השונות של המשתמשים בהתאם לצורכי המחקר שלהם או לצורכי סמינריון . אחת התוכנות המוצלחות היא תוכנת ניהול מקורות המידע היעילה מנדליי (mendeley). תוכנה זו יכולה לסייע לסטודנטים הכותבים את עבודתם האקדמית להתמודד עם מבול המידע והמאמרים והיא יכולה לייצר עבורם תשתית נוחה יותר ומאורגנת להצגת מכלול המידע שנאסף עד כה לצורכי המחקר. שלא כמו תוכנות אחרות לניהול מקורות, מנדליי היא תוכנה מבוססת אינטרנט וחינמית. מנדליי הופכת להיות מאגר של כל הקבצים שאספתם. היא יכולה להציג את הקבצים הללו בפילוחים שונים, תהליך שמאפשר יותר שליטה על חומרים והבנה ברורה יותר של מסת המידע שנאספה ע"י החוקר או הסטודנט. במידה והתוכנה לא מצליחה לזהות את נושא המאמר, ניתן להקליד אותו ידנית ולהורות לתוכנה לחפש את ההשלמה של המקור בגוגל סקולר. במרבית המקרים ההשלמה נכונה. היא איננה מתבצעת בעברית.


"זו תוכנה שנקראת Mendeley. מתקינים אותה במחשב ואז מנהלים ביבליוגרפיה בשתי דרכים: אפשר להגיד לתוכנה לעקוב אחרי תיקיה (או יותר) במחשב וכל קובץ PDF שנכנס אליה היא מייבאת ומעדכנת את הנתונים הביבליוגרפיים ישירות מהקובץ (בהצלחה די רבה, אני מוכרח לציין) – וכמובן שאפשר לייבא מהאינטרנט ולהזין ידנית. היבוא מהאינטרנט לא תמיד עובד לי כמו שצריך, אבל מדובר בתיקונים שקל לעשות. מה שנוח בתוכנה הוא שהיא מאפשרת הזנת תגיות לכל מקור וחיפוש קל בין המקורות, כך שקל להתמצא כשיש הרבה מקורות. בנוסף היא מתממשקת יופי גם עם וורד"

מוצרי תוכנה אחרים בקטגוריה זו:


 
 סקירות הערכה נוספות : 


 היא מתממשקת עם וורד ואופן אופיס כדי ליצור ציטוט וביבליוגרפיות באופן פשוט וקל ועוד

"מנדליי היא, בבסיסה, תוכנה ביבליוגרפית. האקדמאים מביניכם אולי מכירים את אנד-נוט הנפוצה אך יקרה להפליא, או את תוסף זוטרו לשואש. למי שלא מכיר: תוכנה ביבליוגרפית מסייעת לכותבים באקדמיה לרכז ספריה של מראי מקום, ולשלב אותם בקלות לתוך טקסטים, בין אם כמראי מקום אינדיווידואליים, ובין אם כרשימה ביבליוגרפית מלאה. תוכנה ביבליוגרפית טובה תקל עליכם את המלאכה המעיקה משהו של כתיבת ביבליוגרפיה. היא במיוחד שימושית לאקדמאים שמתחילים לחשוב לכיוון של פרסומים, מכיוון שכתבי עת שונים דורשים סגנונות שונים של שיטות ציטוט. מנדליי – כמו גם תוכנות אחרות – יכולה לשנות את סגנון הציטוט במאמר בקליק אחד. מנדליי מתממשקת עם וורד או אופן אופיס כדי להפוך את ניהול הביבליוגרפיה של כל מסמך לפשוט ואינטואיטיבי למדי, ועושה זאת בהצלחה מרובה (אם כי לא בלי תקלות, לפחות באופן אופיס"(.

"כדי להקל על משימת בניית ספריית הציטוטים שלכם, מנדליי יודעת לשאוב מידע ביבליוגרפי על פריטים שונים ממגוון מקורות. ראשית, מנדליי מארגנת לכם את כל קצבי ה-PDF שזרוקים לכם ברחבי הכונן. היא יודעת לשאוב מתוכם את המידע הביבליוגרפי במידה מרשימה של הצלחה (ובדרך כלל יודעת גם לזהות כשההצלחה היא חלקית ולבקש מכם לסייע לה להשלים את החסר). התוכנה גם יכולה, אם תרצו, לרכז את כל הקבצים בספריה אחת ולשיים אותם בצורה אחידה (למשל, מחבר – שנה -כותרת). אפשר גם להגדיר לתוכנה לעקוב אחרי ספריות ספציפיות ולייבא משם PDFים חדשים שהורדתם. אם אתם כמוני, יש לכם ספריה ענקית של קבצים עם שמות רנדומליים וחסרי פשר שהורדתם פעם ורציתם לקרוא, ועכשיו בלתי אפשרי לאתר אותם. מנדליי תגלה עבורכם את הקבצים הללו, ותעזור לכם לסדר את אלו שתורידו בעתיד" .

"לתוכנה יש גם תוספים לדפדפנים השונים שמאפשרים ייבוא מידע ישירות מתוך מאגרי מאמרים וספרים ברשת. רוצים לצטט ספר כלשהו שקראתם פעם אבל כבר אין לכם את המידע הביבליוגרפי שלו? לכו לעמוד הספר באמאזון או גוגל בוקס, הפעילו את התוסף, ומנדליי תעתיק את כל המידע הדרוש ותעביר אותו ישירות לספרית מראי המקום שלכם. מאמרים שאינם מאחורי חומת תשלום התוכנה אפילו תדע להעתיק במלואם, במקביל ליצירת הרשומה החדשה בספריה שלכם, כאשר תפעילו את התוסף באחד מעשרות מאגרי המידע הנתמכים. לבסוף, אם התוכנה לא מכירה אתר מסויים, היא פשוט תשמור עותק (טקסטואלי) של העמוד ותשמור רשומה על העמוד עצמו – דרך מצויינת למי שאוסף חומר מהאינטרנט עצמו."
.
"אחד השימושיים העיקריים שהכי משכו אותי במנדליי בתחילה היה יכולות ההערה על PDFים, בין אם באמצעות מירקור, השארת פתקיות או סתם ניהול רשימת הערות לצד כל טקסט. מנדליי גם מאפשרת תיוג של טקסטים, מה שמסייע במציאת קשרים בין טקסטים שאולי לא הייתם מבחינים בהם אם קראתם אותם במנותק זה מזה. בנוסף, מכיוון שאפשר לשמור את הספריה שלכם על הענן ולסנכרן אותה בין מחשבים, מנדליי גם משמרת את ההערות שלהם ומעבירה אותם בין מחשב למחשב.[1] בנוסף, הספריה שלכם, כולל הקבצים שבחרתם לסנכרן, זמינה מכל מקום ברשת"

אבל היתרונות הכי גדולים של מנדליי הם בתכונות החברתיות שלה. מנדליי הוקמה על ידי היזמים שהקימו את סקייפ ולאסט.אף.אם., ולכן תוכננה מראש עם מרכיב חברתי חשוב 
.
"ראשית כל, מנדליי הולכת והופכת למאגר המאמרים הגדול ביותר בעולם. כבר עכשיו אפשר לבצע חיפושים אחרי מאמרים וספרים דרך המאגר של מנדליי ובדרך-כלל למצוא את מה שמחפשים. השילוב עם טכנולוגיית OpenURL שמופעלת בספריות אוניברסיטאיות ברחבי העולם הופכת את הדרך ממציאת מאמר להורדת עותק שלו למחשב לקצרה במיוחד".

"אבל כמו תמיד, היתרונות מתחילים להיות ברורים כשמנצלים את הקראוד-סורסינג שבקהילה שכזו. מכיוון שהתוכנה מעודדת את המשתמשים לתייג את הטקסטים השונים בה, נוצרים הלכה למעשה מאגרי מידע בנושאים ספציפיים. אם אתם רוצים לערוך סקירת ספרות בנושא מסויים, מקום מצויין להתחיל הוא לבחון מה נמצא תחת התגיות הרלוונטיות במאגר של מנדליי. הסטטיסטיקות שהאתר מספק גם מאפשרות לדעת איזה מאמרים הכי פופולאריים, כמו גם אלו תגיות אחרות מקושרות לעיתים קרובות למאמרים שאותם מצאת"
.
"דווקא התחומים הרלוונטים אלי – מדעי החברה – זוכים לפחות הצלחה במנדליי עד כה, וזו אחת הסיבות שהחלטתי לנסות לפרסם את התוכנה. ככל שיותר אנשי מדעי החברה יצטרפו לקהילה, כן ייטב לי

"מעבר לשימושי הקראוד-סורסינג, לפן החברתי של מנדליי יש גם צדדים ישירים יותר. מנדליי מאפשר להקים קבוצות שיכולות לשמש למגוון מטרות. קבוצות פתוחות, כמו זו שמשמשת את רשימת הקריאה הפומבית שלי, יכולות לשמש לרשימות קריאה, לקבוצות דיון כלליות, וכדרך לא רעה ליצור קשרים עם אנשים שעובדים בתחומים קרובים לשלכם. רשימות סגורות, לעומת זאת, יכולות לשמש ככלי מצויין לשיתוף פעולה אקדמי, באמצעות סנכרון ספריית הטקסטים של כל המעורבים, ואפילו סנכרון ההערות על כל אחד מהטקסטים הללו: ביבליוגרפיה מוערת אינסטנט! אחד הרעיונות המעניינים ששמעתי עליהם הוא שימוש במנדליי עבור סמינר, ככלי של המרצה לתקשר עם הסטודנטים מחוץ לכיתה, להפיץ ביניהם טקסטים לקריאה ולהעיר עליהם הערות במשותף לקראת הדיון בכיתה"

"מנדליי רחוק מלהיות כלי נטול בעיות. באופן כללי, מדובר בתוכנה שנמצאת בשלבים אחרונים של הבטא שלה (הגרסא האחרונה שיצאה היא 0.9.9.2), אבל נראה כי גם אחרי שתצא באופן רשמי היא לא בדיוק תהיה מושלמת. למשתמש העברי, ראשית כל, התוכנה היא בעייתית מאוד. התמיכה שלה בעברית היא בעייתית, בלשון המעטה. המשמעות היא שאת החלק בביבליוגרפיה שלהם שהוא בעברית, אתם תאלצו לתקן באופן אינטנסיבי, או פשוט לכתוב אותו ידנית. במילים אחרות – הכלי הזה מוגבל למדי עבור הסטודנט הישראלי המצוי. עם זאת, עבור אקדמאים בשלבים מתקדמים ביותר, שבין כה וכה עיקר כתיבתם באנגלית, מדובר בכלי שימושי מאוד. (אני גם מנסה לדרבן את יוצרי התוכנה לשפר את התמיכה בשפות ימין-לשמאל, אבל זה לא בראש סדר העדיפויות שלהם( ."

"בעיה נוספת של התוכנה היא שעדיין אין דרך נוחה לתקן או לשנות את סגנונות הציטוט שלה. אמנם יש כמה מאות סוגים שונים שהתוכנה תומכת בהם, אבל כדי לבצע שינוי כלשהו (וכבר נתקלתי בשינויים דרושים), צריך להפשיל שרוולים ולנבור בתוככי קבצי ההגדרה, שבנויים ב-Citation Style Language. הדוקומנטציה הלקויה, נכון לעכשיו, של הקישור בין השפה הזו לבין מנדליי, הופכת את המשימה הזו לאפילו קשה יותר. האנשים שמאחורי מנדליי הבטיחו לבנות פתרון אינטואטיבי יותר לבעיה הזו, אך נכון לעכשיו, אין באופן פתרון שכזה"

"בנוסף, באופן אופיס לפחות, הוספת ציטוטים הופכת איטית יותר ויותר ככל שהקובץ מתארך ומספר מראי המקום גדל. זה לא מורגש בקבצים בגודל בינוני, אבל כמי שעובד על דוקטורט, אני מרגיש שאני נאלץ לעבוד על כל פרק בקובץ נפרד כדי לשמור על זמני תגובה שפויים. לזכותם של מנדליי יאמר שהם מפעילים מרכז הצעות ודיווח על באגים יעיל למדי, ואפשר לראות לעיתים קרובות מאמץ ניכר לסייע למשתמשים, להוסיף פיצ'רים מבוקשים ולהתמודד עם באגים בעיתיים. אבל הרבה אנשים מאבדים את הסבלנות בדרך בגלל הבאגים שעוד יש. עבורי, בכל אופן, היתרונות של התוכנה משמעותיים הרבה יותר מאשר החסרונות שלה".

 

מדריכי עזר והנחיות



Organizing your personal research library and compiling bibliographies: I was an EndNote refusenik, but now I’m a Mendeley convert


How To Use Mendeley (A Citation Guide)

קישור ישיר




Using Mendeley for Research Management

Key Features
The key features of Mendeley are roughly organized into three categories:
§  Organize: indexes and organizes your PDF (and other) documents into a bibliography, all the while gathering details and building an index that then allows you to search, custom categorize, and cite from these materials. In addition to drag-and drop functionality, the Mendeley Web Importer and COinS support allow you to quickly access and import documents from other resources (see list at the site). Again, here your mileage may vary as to usefulness, depending on your field. Once you have your documents in Mendeley, you can read, search, annotate, and highlight within the integrated PDF viewer; this is why Mendeley was mentioned by users and reported in Ryan Cordell’s post How Do You Organize and Annotate PDFs? (Reader Response Roundup).

§  Share: at its core, Mendeley is a social network; you can create groups, invite friends (fellow researchers), and stay up to date on what people are reading (or, at least, what they’ve added to Mendeley). Again, this assumes that people in your field are actually using it. Currently, Mendeley users tend to be in the sciences.
§  Discover: going hand in hand with the social/sharing aspects is the discover network—or the potential for one. You can “navigate the web of knowledge” and view the most read authors, journals, and publications within your field or other fields, as tags and other keywords are extracted by the items in users’ libraries.
Fundamentally, Mendeley is a bibliographic database, like EndNote, Zotero, and others. It does what you expect of such software: store, organize, sync your research, allow you to annotate it, make it available for export and other uses. It includes plugins for Microsoft Word and OpenOffice so you can cite while you write and generate bibliographies when you’re through.
The “extra” or value-added features of Mendeley compared to other tools includes the collaboration aspects and the research trends both within your library and your field as a whole.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

לקט nידעני מס' 18 , 27 למרץ 2024

הלקט המידעני ה-18, כמו קודמיו, נועד להקנות לכם תמונת מצב מעודכנת של תחומי המידענות , ניהול התוכן , מנועי החיפוש והספריות והוא מבוסס על איסוף...