חפש בבלוג זה

יום רביעי, 26 בספטמבר 2012

איתור מידע אקדמי באמצעות גוגל סקולר




גוגל סְקוֹלַר )באנגלית( Google Scholar)  הוא מנוע חיפוש מקוון מבית היוצר של גוגל, הממפתח את הטקסט המלא של ספרות מחקרית ממגוון רחב של הוצאות ובמקצועות שונים

מנוע החיפוש, שהושק בגרסת בטא בנובמבר 2004, כולל בעיקר כתבי עת מקוונים שעברו ביקורת עמיתים מאירופה וארצות הברית ושייכים להוצאות הגדולות ביותר בתחום. הוא דומה בהתנהלותו למנועי החיפוש החינמיים Scirus מ-Elsevier, CiteSeerX, ו-getCITED. הוא דומה גם למנועים למנויים Scopus של Elsevier וWeb of Science  
 

google Scholar  מנסה לסנן דפי אינטרנט כלליים ולכלול בתוצאות החיפוש רק קישורים למאמרים, הרצאות מכנסים והפניות לספרים- סוג המקורות שהייתם מצפים למצוא במאגרי מידע כגון PsycNET, Historical Abstracts 

 google Scholar שכולל מאמרים מכתבי עת וגם מציג נתונים על ציטוטים של מאמרים נחשב לעתים כמקור אלטרנטיבי או משלים למאגרי מידע ייעודיים לציטוטים כמו Web of Sciences או Scopus. .

בעיקרו של דבר הGoogle Scholar  אינו בנוי כמסד נתונים כמו מאגרי המידע הגדולים Proquest   או ERIC . מדובר של שירות איחזור-מידע המבוסס על שיגור  Crawler  (תוכנת איסוף מידע) לאוספים אקדמיים רבים ומגוונים באינטרנט. 


גוגל סקולר בן 10 – ראיון עם מי שעומד מאחוריו


 השוואה בין תכונות מנוע החיפוש Google Scholar ובין תכונות רב-מנועי הידועים בשם Metasearch systems

מנועי Metasearch מבוססים על עיבוד נתונים מהיר הידוע בשם just-in-time-processing בעוד ה- Google Scholar מבוסס על עיבוד המידע הביבליוגראפי מסוגjust-in-case processing . כלומר , העיבוד מבוסס על סט מידע נתון וידוע מראש. מידענים וספרנים מטילים ספק ביכולת האיסוף השיטתית של ה- Google scholar , עם זאת הוא הפך להיות פופולארי בקרב חוקרים. בסופו של דבר, למנועי חיפוש מסוג Metasearch יש יותר יתרונות מבחינת איסוף מידע מחקרי והספריות מעדיפות אותן על פני שימוש ב- Google Scholar. אבל הסטודנטים והחוקרים באוניברסיטאות מעדיפים להשתמש ב Google Scholar  .
מקור :
Tamar Sadeh, "Google Scholar Versus Metasearch Systems", High Energy Physics Libraries Webzine, issue 12, February 2006



Google Scholar מול מאגרי המידע המקוונים: הערכה בשנית

למרות הליקויים, יתרונו הגדול של Google Scholar הינו חיפוש מהיר במיוחד בטקסט מלא של פרסומים ממילוני מקורות. בנוסף, המצדדים ב- Google Scholar מדגישים את חלקו התוכני: כיסוי, מגוון מקורות, גודל ותפוצה. אחוז כתבי-העת גדל במידה ניכרת מאז היווסדו, מכיוון שכל מפרסם אקדמי רוצה להיות חלק מן העולם של גוגל. גם איכות בסיס הנתונים (source base) השתפרה באמצעות מפתוח הטקסט המלא של אלפי כתבי עת אקדמיים
הויכוח על ערכו המידעני של מנוע החיפוש האקדמי Google Scholar הולך ונמשך מאז 2004 . עיקר הביקורת עד כה כוונה לחוסר התבניתיות (metadata  ) של מקורות המידע המאונדקסים על ידי Google scholar. עם זאת, שאלת היקף הכיסוי של כתבי העת בבבסיס הנתונים של Google scholar לא נבחנה עד כה ביסודיות. לאחרונה התפרסם מאמר מעניין המנתח את ערכו Google scholar מבחינה מידענית בהשוואה למאגרי המידע המקוונים. הניתוח המעמיק של המידען Bruce White מצביע על יכולתו של מנוע חיפוש אקדמי זה לגלות מאמרים אקדמאיים ומדעיים שאפילו מאגרים אקדמאיים לא הצליחו לדלות. גורמים בשוק המידע הבינלאומי טוענים כי בשנה האחרונה הצליחו מומחי האיחזור של חברת גוגל לשפר את פעולת תוכנת האיסוף הייעודיתSpider) )  הדולה מספר רב יותר של מאמרים מדעיים מתוך כתבי עת אקדמאיים. מרבית המאמרים הללו נדלים בצורה שיטתית מתוך מאגרי מידע מקוונים כגון Biomed central , Highwire Project Muse , Jstor . שיפורים ייעודיים באלגוריתם האיחזור של Google scholar מאפשרים לו להגיע למאמרים רלוונטיים יותר כתוצאה ממיקוד החופש בכותר (TITLE ) ולאחריו השוואה למילים בטקסט החופשי. מעבר לשיפורים הטכניים והאלגוריתמיים פועלים מנהלי פרויקט Google scholar  כל הזמן וברציפות  ראויה להערכה על מנת להרחיב את שיתוף הפעולה עם מו"לים אקדמאיים של כתבי עת ומנהלי ספריות מובילות בעולם כגון הספריה הבריטית הלאומית.

חוברות הדרכה מומלצות לאיתור מידע באמצעות Google scholar

המדריך היעיל ביותר והשיטתי ביותר לחיפוש מידע בGoogle scholar נכתב ע"י צוות תחום היעץ בספריה המרכזית של אוניברסיטת חיפה .

 התוצאה היא חוברת הדרכהמעולה ומשובחת ומועילה רבות לאיתור מידע אקדמאי 

http://lib.biu.ac.il/files/libraries/guides/google20scholar-may202012.pdf


מקור וקרדיט : תחום היעץ , אוניברסיטת חיפה, הספרייה
קישור מעודכן


עדכון למדריך של אוניברסיטת חיפה ( ספטמבר 2015


 

הדרכה נוספת נכתבה ע"י צוות Google scholar בעברית  והיא שיטתית , אך פחות טובה מהחוברת של של ספריית אוניברסיטת חיפה .



 האם ניתן לחפש בתוך כתב-עת מסוים או לפי מחבר ? 

השתמשו באופציה של -"Advanced Scholar Search" . דרכה ניתן לחפש לפי מחבר, הוצאה, תאריך ועוד.
שימו לב: שמות כתבי העת אינם נרשמים באופן אחיד. חלקם מקוצרים, וחלקם רשומים באופן מלא 





סרטי הדרכה בוידאו

Using Google Scholar for Academic Research

Google Scholar Advanced Search - Video Tutorial.

A Quick Tutorial for using Google Scholar


השיפורים במערכת  Google scholar בשנת 2012 

ממשק Google Scholar החדש שהושק בתחילת מאי 2012, מכיל כמה שינויים מהממשק הישן. 
תפריט הגבלות החיפוש ממוקם כעת בדומה לכל ממשקי החיפוש של Google בצד השמאלי של המסך, והוא מכיל כבעבר את האפשרות להגביל ולצמצם  את התוצאות על פי:
  • מאמרים או מסמכים משפטיים 
  • תאריך פרסום
  • פרסומי פטנטים
  • ציטוטי מאמרים

חיפוש מידע אקדמי - חידושים בGoogle Scholar-  2012

(הסקירה נכתבה על ידי ענבר יסעור, מידענית עצמאית) .

ראה גם : Our New Modern Look


Using Google Scholar in Scholarly Workflows




 שיפורים מערכת בחודש יוני 2012

 

Search recent additions, sorted by date



קבלת עדכונים שוטפים ( מאמרים חדשים שהתפרסמו בכתבי עת ובאקדמיה ) באמצעות מערכת Google scholar.

Google Scholar Alerts


השגת המאמרים המלאים לאחר החיפוש בGoogle scholar  

בחיפוש נושאי או בחיפוש ספציפי של מאמר ב-Google Scholar מוצגות התוצאות בציון אינדיקציה לגבי זמינות הטקסט המלא שלהן. במידה וקיימת גרסה של המאמר בטקסט מלא, מצוין פורמט המאמר ומאופשר קישור ישיר להורדה של גרסת המאמר המלא.
 במקרים בהם המאמר אינו חופשי או נדרש עותק ממנו לתקופה שאינה מוגבלת ניתן לפנות ישירות למו"ל או לאחת החברות המספקות שרות Document Delivery ולרכוש אותו כמעט בכל אמצעי התשלום.
החברות המספקות שרות Document Delivery גובות תשלום המורכב משני פרמטרים – עלות השרות ועלות זכויות היוצרים. עלות זכויות היוצרים משתנה בין מאמר למאמר אך בד"כ זהה בין הספקים השונים זאת לעומת השרות ועלותו המשתנים מספק לספק. בהשוואה בין הספקים השונים חשוב לקחת בחשבון פרמטרים כמו זמן הגעת המאמר ותוספת עלויות על כמות העותקים/דפים, איכות העותק ורמת דחיפות ההזמנה.
בכל מקרה, כיום לא ניתן יותר לקבל שרות הספקת מאמרים ללא תשלום על זכויות יוצרים. מרבית הספריות בעולם כדוגמת Linda Hall שגבו בעבר תשלום עבור השרות בלבד ולא עבור זכויות היוצרים הופסקו בארה"ב ופועלים כיום תחת חוק זכויות היוצרים האמריקאי כך שכעת השרות בספריות (אם קיים) ניתן בתשלום הן עבור השרות והן עבור זכויות היוצרים על המאמר.

ניתן להתרשם מרשימת הספקים המובילים בתחום ה-Document Delivery ומהשוואה ביניהם במחקר השוק Document Delivery – Best Practices and Vendor שבוצע לפני כשנה וחצי על ידי חברת Outsell ובו מדורגות החברות על פי פרמטרים שונים כהיקפי כיסוי, טיב השירות, עלויות ועוד.
(הסקירה נכתבה על ידי ענבר יסעור, מידענית עצמאית המייצגת בישראל את חברת Reprints Desk המספקת שירות הזמנת מאמרים.)

שירותי אספקת מאמרים נוספים בארה"ב 

  
ingentaconnect from Publishing Technology – יש להם במאגר הפרסומים קרוב ל6 מיליארד מאמרים אקדמאיים. העלות  היא בין 25 דולר – ל35 דולר למאמר .

INFOTRIEVE






ראה גם





















השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...