חפש בבלוג זה

יום שני, 22 ביולי 2013

Webicine – מנוע לחיפוש מידע חברתי רפואי איכותי בווב



סקירה מועילה שכתבה ד"ר יפה אהרוני, מומחית למנועי חיפוש ולמאגרי מידע רפואיים . " הרבה חומר רפואי נמצא היום ברשתות חברתיות. לעתים החומר שנמצא ברשתות אלה חשוב ויכול לסייע הן לחולים והן לרופאים כי הוא בדרך כלל מידע עדכני ודינמי שמושתת לרוב על הניסיון וההתנסות של החולים והרופאים, אבל לעתים הוא יכול להיות גם מידע שגוי , לא מהימן ומטעה. לכן חשוב שהמידע יעבור בקרת איכות". 
ד"ר יפה אהרוני מתארת את היתרונות של מנוע  החיפוש הרפואי  מנוע החיפוש – Webicine .
על פי מה שנכתב באתר, מנוע החיפוש כולל מקורות מידע איכותיים ומהימנים מיישומי ווב 2.0 – בלוגים, קבוצות בפייסבוק, טוויטר וערוצי יוטיוב. המנוע מכסה נכון להיום 5000 מקורות מידע, 140 נושאים ב- 20 שפות. אפשר לעדן את תוצאות השאילתה על פי אשכולות – קטגוריות נושאיות, סוגי מקורות ושפות...

 


  ראה גם : מאגרי מידע קליניים ברפואה

מאגרי המידע הקליניים מציעים לנו מגוון של סוגי מידע : ספרי טקסטבוק, כתבי עת, מילונים רפואיים, תמונות, סרטוני וידאו, שאלות קליניות, כלי דיאגנוזה, הנחיות רפואיות ועוד.
 כל אחד מן המאגרים מציע אפשרות לחיפוש אחד בכל המידע, לצד קריאה מסודרת (ליניארית) לפי ספר, לפי כתב עת, לפי סוג החומר ועוד.

מאגר מידע קליני
מאגר מידע קליני
מאגר מידע קליני
מאגר מידע קליני
מאגר מידע קליני
 

יום ראשון, 14 ביולי 2013

כל הכלים לאיתור ספרים ישנים בעברית



סדרת תמונת הידע המידעני 
מאמר אורח של יניב קימלפלד 


יניב קימלפלד כותב בלוג שעוסק במנועי חיפוש מתמחים ומנועים מותאמים אישית. כמו כן, הוא מנהל אתר Wiki שמרכז בתוכו מנועי חיפוש מתמחים שממויינים לפי נושא.
 

רכישה של ספרים משומשים היא דרך טובה להעשיר את הספריה במסגרת של תקציב מוגבל. במקרים אחרים, זוהי החלופה היחידה העומדת בפני מי שמבקש להחזיק ברשותו עותק מקורי של ספר עיון או יצירה ספרותית. לעיתים נדירות מחירו של ספר משומש אף יעלה על מחירו של ספר חדש.  



 מאתרי ספרים מקצועיים

השם איתמר לוי הפך למילה נרדפת למאתר ספרים, בין השאר בזכות תוכנית הרדיו של ירון אנוש.העסק של איתמר,  שהתחיל כ"חנות ספרים - בלי חנות ובלי ספרים" כולל כיום חנות וירטואלית ושתי חנויות פיזית בזכרון יעקב ובחיפה.

חנות נוספת שעוסקת באיתור ומכירת ספרים יד-שנייה היאBooksefer   של גדעון גלעדי. החנות, שממוקמת בחיפה, מפעילה אתר שדרכו ניתן לחפש ולהזמין ספרים משומשים וגם להגיש בקשה לאיתור ספרים שלא נמצאים במלאי.

אתר נוסף שמציע שירות של איתור ספרים הוא סוכנות נדב. בניגוד לשני האתרים הקודמים שכוללים קטלוג מקוון, האתר הזה מסתכם בדף נחיתה שכולל פרטי התקשרות וטופס לאיתור ספר משומש.

חנויות מקוונות

בעידן בו המודעות לאיכות הסביבה הולכת וגוברת,שימוש חוזר הוא הדרך המועדפת לטיפול בפסולת. המיזם סיפור חוזר מנסה לשלב בין חזון סביבתי לחזון חברתיבאמצעות העסקה של מתמודדים נפגעי נפש באיסוף, מיון ומכירה של ספרים משומשים. המיזם כולל קטלוג מקוון וכן נקודות מכירה בעסקים שנתנו את חסותם לפרוייקט.
חנויות נוספות ברשת לספרים משומשים הם מדף הספרים של פאני, רובינזון ספרים, OBook. כמו כן, להשיג של עותקים של ספרים נדירים במיוח דבקטלוגים של בתי מכירות פומביות ברשת.

לוחות יד-שנייה לספרים

מקור נוסף לאיתור ספרים משומשים בעברית הוא לוחות יד-שנייה שמתמחים בספרים. אמנם באתרים האלה חסרה הנוחות של תשלום מקוון ומשלוח בדואר, אבל הם עדיין מאפשרים לאתר ספר בלחיצת כפתור. אגב,  באתרים האלה  נמצאים גם הרבה סוחרים של ספרים משומשים שמחפשים ערוץ מכירות נוסף.

האתר Find a Book  הוא אחד מאגרים היותר איכותיים לפחות מבחינת יכולות האיחזור שלו. בנוסף לחיפוש חופשי מאפשרהמנוע הפנימי של האתר חיפוש לפי מגוון פרמטרים כגון שם ההוצאה, מהדורה ומצב הספר. האתר מאפשר גם לפרסם דרישה לספר שתוכל בבוא העת להתמלא על ידי אחד מהמוכרים באתר או על ידי מאתרי ספרים. בנוסף, האתר כולל פורומים לאיתור ספרים במספר נושאים.

אתרים דומים עם יכולות חיפוש יותר מוגבלות הם בוקטרייד ושלגון. בוק טרייד מאפשר לחפש כותרים רק לפי שם הספר והמחבר (ללא חיפוש חופשי), ואילו שלגון משתמש בחיפוש הפנימי של גוגל כדי להציג את הספרים באתר. 

מאגר חשוב נוסף הוא האתר הקהילתי סימניה. אמנם האתר מתמקד בסקירה ובביקורות ספרים של חברי הקהילה, אך כל "דף כותר" כולל גם הצעות לקניה ולמכירה של  עותקים משומשים.

לסיכום, מנוע החיפוש BookFinder הוא מנוע חיפוש בהתאמה אישית שמחפש בכל כל הלוחות לעיל. על אף היתרון שקיים בחיפוש במספר אתרים במקביל של מספר . למנוע זה מספר חסרונות. ראשית, המנוע מבוסס על האינדקס של גוגל ולכן הוא פחות מעודכן מהאינדקס הפנימי של האתר. שנית, חלק מהדפים באתרים האלה כוללים רק הצעות קניה לספרים משומשים.

חיפוש בחנויות פיזיות

למרות המגמה לקטלג עותקים של ספרים משומשים בקטלוגים מקוונים, עדיין קיימת כמות נכבדה של עותקים שלא נמצאים ברשת. למעשה הרבה מהעותקים האלה מקוטלגים במוחם של סוחרי ספרים בעלי זיכרון פנומנלי. חיפוש בדפי זהב או  באתר 144 יוכל לעזור לכם לאתר את הסוחרים שמוכרים קרוב לאיזור מגוריכם. אגב, למי שגר בגוש דן ,המקום הטוב ביותר להתחיל את החיפוש יהיה ברחוב אלנבי.

סוכנים חכמים והתראות של גוגל

סוכנים דגיגיטליים חכמים הפכו כמעט לסטנדרט באתרי יד-שנייה וחיפוש עבודה. היתרון של סוכן חכם הוא שהוא יכול להתריע על הצעות חדשות במאגר שעונות לקריטריונים שהמשתמש קבע מראש. הגדרה מדוייקת של קריטריונים בסוכנים החכמים של לוחות יד שנייה כלליים תוכל לספק לנו התרעות על הצעות מכירה של עותקים של ספר אותו אנו מעוניינים לרכוש. באופן דומה, הגדרת שאילתה ממוקדת בשירות ההתראות של גוגל תוכל לספק לנו עדכונים עלעותקים המוצעים למכירה ברחבי הרשת.
 בונוס - ספרים בחינם
בעוד שאת רוב הספרים המשומשים תוכלו לקנות במחיר שווה לכל נפש, יש מספר אתרים בהם תוכלו למצוא ספרים לגמרי בחינם! 

בשונה מאתרי יד-שניה סטנדרטיים,האתר "אגורה" מפרסם רק חפצים שמוצעים ללא תשלום. בין  שלל הקטגוריות שמציע האתר קיים גם איזור של ספרים משומשים. כמו כן, בדומה לאתרי יד-שניה אחרים האתר מציע סוכן חכם  שיכול לספק התרעות על הצעות חדשות.

בנוסף, מאגרים של ספרים סרוקים כמו זה של "הספרייה הלאומית" או של ""אוניברסיטת חיפה" אמנם לא מציעים עותקים פיזיים, אבל הם יכולים לספק תחליף לספרים נדירים שמחירם גבוהה או שלא ניתן להשיג אותם כלל.


יניב קימלפלד כותב בלוג שעוסק במנועי חיפוש מתמחים ומנועים מותאמים אישית. כמו כן, הוא מנהל אתר Wiki שמרכז בתוכו מנועי חיפוש מתמחים שממויינים לפי נושא.



השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...