חפש בבלוג זה

יום חמישי, 24 ביולי 2014

מפות חדשותיות מבוססות אינפוגרפיקה

מאת: יעל שרצר , מידענית מחקר

באתר הייחודי  הזה  http://newsmap.jp/ אפשר לראות התעניינות חדשותית בעולם.

התחום הזה נקרא data visualization  והמפה הספציפית של החדשות נקראת Tree-map.

ככל שהתעניינות החדשותית רבה יותר המפה החדשותית משנה את הגודל בהתאם,  הצבע מראה את התחום החדשותי ( אדום- חדשות מהעולם, תכלת- חדשות ספורט וכו').

אתר מצוין אחר המציג נתונים דינמיים מנסד"ק זהו http://www.marketwatch.com/tools/stockresearch/marketmap
(עשוי לבקש התקנת
plug-in) .



בדוגמא ניתן לראות מבט-על של נסד"ק על המדדים העיקריים וחלוקה למניות. גודל המלבן מייצג את גודל הון החברה וצבע המלבן מיצג את השינוי שעשתה המנייה (ירוק לעליה בערך ואדום לירידה).

אילו הם מפות שהמידע זורם באופן דינמי והמפה משתנה בהתאם. כל מדד מיוצג באופן ויזואלי כך שלצבע, גודל ומיקום יש משמעות על המפה.
למעשה, זהו שילוב של תחומי האינפוגרפיקה (הצגה ויזואלית של מידע ),data visualization  וחדשות.

ראה גם :



מקור וקרדיט : יעל שרצר , מידענית מחקר


יום רביעי, 23 ביולי 2014

אוצרות דיגיטאלית בפעולה : ריבלוג ועקרונות סינון המידע


ריבלוג הוא כלי שמאפשר לבלוגר לפרסם פוסטים מבלוגים מועדפים, באופן אוטמאטי . למעשה מדובר על סינון ומיון, מעין תהליך אוטומאטי של אוצרות דיגיטלית  באמצעות  מנוי לבלוגים דרך RSS ( דרך מקוונת להפצת עדכונים). החומרים מגיעים אל הבלוגר באופן אוטמאטי , ומתוכם הוא בוחר את החומרים המעניינים  ומפרסם אותם, אוטומאטית בבלוג שלו, כך הוא הופך לאוצר תוכן דיגיטאלי , וכל העבודה הטכנית של התהליך הופכת לאוטומאטית.





במקביל מתפתחים גם שירותי ניטור-סינון איכותיים ברשתות החברתיות כגון :



ראה גם : עקרונות סינון המידע ע"י הגורם האנושי

When someone on the internet is greater authority than you


The Rise Of The Spoon-Fed Internet - Forbes

יום ראשון, 6 ביולי 2014

חיפוש פרטי ברשת - באיזה מנוע כדאי לחפש ?





בחיפוש באינטרנט אנשים מתחילים להבין את החסרונות של חוסר פרטיות, וכתוצאה מכך מחפשים באופן פעיל חלופות מבוססות פרטיות. 


לאחרונה התפרסמו כמה מאמרים על הערך המוסף של מנוע החיפוש החדשני DuckDuckGo  כמו: סינון ספאם, שפת תחביר יעילה, המאפשרת הגבלת החיפוש ליעדים מסויימים על ידי הוספת סימן קריאה (!) ומילת חיפוש ייעודית, או הכלים לחישובים והמרות למיניהן, אבל במבחן "דרכים"  מעשי שערכנו מתברר כי לא כצעקתה.

ערכנו "מבחן דרכים" למנוע החיפוש DuckDuckGo בהשוואה למתחרה ישן-חדש בשם StartPage (הידוע בשמו הקודם  "Ixquick") ומצאנו כי עדיף להשתמש ב StartPage על פני DuckDuckG ( כמובן, כאשר רוצים להריץ חיפוש אנונימי בלבד) .

במקרה של StartPage אין מדובר במנוע-על משולב    כפי  שמתואר DuckDuckGo , המשלב "זחלן" פרטי עם תוצאות חיפוש ממנועים אחרים - אלא רק בממשק בטוח לגישה לגוגל.

StartPage מתנהג כפרוקסי, המגיש עבורכם את השאילות לגוגל, ללא התערבות נוספת או מניפולציה של הנתונים.


יתרון נוסף של StartPage בהשוואה ל- DuckDuckGo הוא באפשרויות החיפוש המתקדמות שלו ( החסרות לצערנו במנוע החיפוש הייעודי DuckDuckGo )


נכון לדצמבר 2013 מנוע החיפוש של StartPage שירת מעל 3.7 מיליארד חיפוש מידע , גידול של 400 אחוז בהשוואה לשנת 2012 . הגורם העיקרי להתפתחות מהירה זו הוא הרצון של הגולשים להמשיך להשתמש במנוע החיפוש היעיל של גוגל תוך מתן מענה לאנונימיות מלאה . שילוב זה מתאפשר כרגע רק ב- StartPage.
 

כך נראה מנגנון החיפוש המתקדם של StartPage




DuckDuckGo אינו אוגר פרטים אישיים אודות המשתמשים שלו ומספק תוצאות חיפוש אנונימיות לגמרי.
את התוצאות מציג מנוע החיפוש DuckDuckGo באמצעות איסוף מידע משלל אתרים המשתמשים בחוכמת ההמונים, כגון וויקיפדיה, Wolfram Alpha, פייסבוק, טוויטר, אמזון ועוד רבים אחרים – ומציג שלל המידע שאסף על פי הרלוונטיות למחרוזת החיפוש של המשתמש. חשוב לציין כי אחד המנועים בהם דאק-דאק-גו אינו משתמש הוא גוגל - כך שהוא אינו עוזר גם בצורה עקיפה לענקית החיפוש ממאונטיין וויו לשמור עליכם מידע אישי.

בקיצור על StartPage

השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...