חפש בבלוג זה

יום רביעי, 28 בספטמבר 2016

אתרי שאלות ותשובות כסוגה בתחום ניהול הידע



 כבר יובל שנים מדברים מומחי ניהול הידע לדורותיהם על חשיבות השיתופיות בניהול ידע . הם מצביעים על תהליך חליפין של ידע בין אנשים אשר עשוי ליצור ידע חדש או,לעשות שמוש חוזר בידע הקיים בארגון ולמנוע "המצאת הגלגל מחדש".
מדוע שאנשים ישתפו בידע שהשיגו בזיעת אפם לרווחתם ולתועלתם של אחרים?
בארגונים שונים ברחבי העולם התנפצה התיאוריה של שיתופיות בידע בקרקע המציאות , ויש מעט מאד סיפורי הצלחה של ידע שיתופי מהותי שהתפתח והתגבש . אבל בשנים האחרונות  הביאה עלייתם המחודשת של אתרי שאלות ותשובות באינטרנט  לכך שהחלו  להתגבש מרבצי ידע שיתופיים  , כאלו שהניעו אנשים בעלי ידע לשתף את מומחיותם. בראש ובראשונה אחראי להצלחה מחודשת זו אתר השאלות והתשובות Quora
   

יום ראשון, 25 בספטמבר 2016

כלים מתוקשבים לניהול מידע אישי : Google keep תמונת מצב 2016


 
יותר משנתיים אחרי שגוגל הכריזו על היישום לניהול מידע Google keep  הוא הולך ומשתפר מחודש לחודש.

Google keep  הופך במהירות להיות מסד רשימות מבוסס ענן, שנועד לאפשר למשתמשים לרשום הערות, תזכורות ומחשבות בצורה זמינה ונוחה, בדומה לשירות אחר – Evernote – שהאפליקציה שלו נחשבת לבולטת בתחום.

ב-Keep ניתן לא רק לרשום הערות, אלא גם לבנות רשימת "צ'ק ליסט", לכלול תמונות, לבצע מעקב על משימות ולהקליט הודעות קוליות. כל המידע נשמר ב-Google Drive, שירות הענן של גוגל, ומסונכרן לכל המכשירים הניידים של המשתמש.

השיפורים העיקרים בחודש האחרון ב Google keep הם אפשרויות ניהול התצוגה של תגיות הנושא ( מילות מפתח) . ניתן עתה להציג בצורה אינטואיטיבית יותר את תגיות-הנושא מצד ימין במקביל לכל כרטיסיות המידע  שצברתם. בצורה כזו נוח יותר לדלות במהירות את כרטיסי המידע או התזכורת לפי נושא ( הקליקו על תפריט ראשי בגוגל KEEP(





יום חמישי, 15 בספטמבר 2016

מנוע החיפוש יאנדקס : הערכה מסכמת של יכולותיו



לאחרונה , נשמעות יותר תשבוחות על מנוע החיפוש יאנדקס הרוסי שהחל לפעול גם באנגלית . כך לדוגמא , המידען פיל ברדלי , משבח את יאנדקס ואפילו מציע קורס מקוון לחיפוש מתקדם ביאנדקס .
יאנדקס הוא מנוע חיפוש הנפוץ ביותר בעולם דובר רוסית (שזה בעיקר רוסיה ומדינות של ברית המועצות לשעבר). 
נכון להיום יאנדקס שולט בכ-60% מהחיפושים במדינות אלו  ( יאנדקס – ויקיפדיה ) .
לפי סטטיסטיקה ברוסיה העדפות של הגולשים הרוסים מתחלקים : 53% ליאנדקס ו33% לגוגל.

יאנדקס גם התחילה לפעול בישראל : יאנדקס קונה את KitLocate ועולה לישראל - כלכליסט

 

לאור כל ההמולה סביב יאנדקס , ביקשתי ללמוד, מנקודת מבט מידענית, ומקרוב , על יכולותיו של מנוע החיפוש יאנדקס באנגלית. 
 נעזרתי בכמה מידעניות ומידענים דוברי רוסית ( למדו אצלי בעבר באוניברסיטת בר אילן מידענות לתואר שני והם כולם מעולים !!) .
טוב , אז הנה סיכום קצר של הבדיקות :

הבדלים בין יאנדקס הרוסית וגוגל

·        מנוע חיפוש בגוגל מופעל במשולב ע"י כמה וכמה אלגוריתמים, ביאנדקס יש רק אלגוריתם מרכזי אחד.
·        ביאנדקס כמות השירותים ופקודות החיפוש גדולה מאוד.
·        תוצאות בגוגל יותר רלוונטיות ומעודכנות
  • גוגל מתחילה להציג תוצאות תוך כדי החיפוש
  • ביאנדקס, גם הרוסי וגם האנגלי , המעבר בין חיפוש רגיל לחיפוש מתקדם קל ואינטואיטיבי מאד !!
  • ביאנדקס יש יותר פקודות חיפוש , כגון "חפש מילה המופיעה באותו משפט " או מילה באותו קטע .
  • הרלוונטיות של התוצאות בחיפוש מתקדם ביאנדקס נמוכה באופן מובהק לעומת גוגל .

למטה : צילום של החיפוש המתקדם ביאנדקס שהרצתי : 


לסיכום , יאנדקס , אמנם משוכלל יותר מבחינת אפשרויות חיפוש ופקודות איחזור , אך הוא מניב רלוונטיות נמוכה יחסית של תוצאות.


יום שלישי, 13 בספטמבר 2016

יסודות באיסוף מידע בענף המידענות : אגרגטורים ותפקידם




כתב וגיבש , עמי סלנט
אַגְרֶגָטוֹר : שירות של שליפת מידע ממקורות שונים והעברתו ללקוח על-פי העדפותיו האישיות.
אַגְרֶגָטוֹר הוא מנגנון לאיסוף ומיון מידע באינטרנט ובמאגרי מידע . מבחינים בין אגרטור מתוקשב ובין אגרטור אנושי . כמו כן יש סוג שלישי של אגרגטורים :  אגרטורים משולבים הכוללים גם מנגנון ממוחשב וגם בחירה ואצירת מידע ע"י גורם אנושי ומיומן .  
אגרגטור בנוי כך שתוכלו לעבור על הנעשה במספר גדול של מקורות מידע תוך זמן קצר יחסית .
נוכח ריבוי מקורות המידע באינטרנט ובמאגרי המידע הולכים ומתפתחים  שלושת סוגי האגרטורים כל הזמן ומלאכתם משתבחת .

השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...