חפש בבלוג זה

יום שלישי, 31 בינואר 2017

4 ימים עם מנוע החיפוש DuckDuckGo : יתרונות וחסרונות




החברה הבינלאומית שפיתחה ומפעילה את מנוע החיפוש DuckDuckGo , הודיעה בבלוג  הרשמי שלה שהיא חצתה את קו ה-10 מיליארד חיפושים שבוצעו באמצעות מנוע החיפוש שלה. 

שנת 2016 הייתה השנה בה הציג  DuckDuckGo את הצמיחה הגדולה ביותר שלו כשצבר רק במהלך השנה הזו כארבעה מיליארד חיפושים, וזת לאחר שהושק בשלהי 2010.

עשרה ימים לאחר תחילת השנה החדשה, רשם המנוע שיא נוסף: הוא חצה לראשונה את קו ה-14 מיליון חיפושים ליום, והוא עומד כעת על 14.262 מיליון ליום. מדובר בגידול משמעותי מאוד במונחים של שנה לשנה. בינואר 2016 עמד מספר החיפושים היומי על קצת יותר מ-11 מיליון.
 בעקבות הכתבות שהתפרסמו לאחרונה אודות ההתפתחות וההתרחבות של  מנוע החיפוש DuckDuckGo , החלטתי להיפרד זמנית ממנועי החיפוש גוגל ובינג בהם אני משתמש בשילוב  קבוע ולנסות בצורה שיטתית את מנוע החיפוש  DuckDuckGo

קצת רקע על מנוע החיפוש DuckDuckGO  :

שלא כגוגל ומנועי חיפוש אחרים מנוע החיפוש DuckDuckGO  לא עוקב אחרי החיפושים של המשתמשים, והפרסומות באתר מבוססות על מלות מפתח ולא על חיפושים קודמים.

מנוע החיפוש החדש  DuckDuckGo הוא למעשה שילוב של החיפוש בגוגל  ומאפיין ה- Bang

Bang -  הוא תחביר חיפוש , כלומר אופראטורים לוגיים למיקוד וסינון החיפוש.

כלומר, כאשר רוצים לחפש באתר אחר מוסיפים  בתיבת החיפוש את סימן הקריאה לפני שם האתר שבו רוצים לחפש ( ד"ר יפה אהרוני 2012 ) .

כך למשל:

w! semantic web   יחפש  את המונח  "semantic web"  בוויקיפדיה .
רוצים לחפש ביוטיוב !yt .
בנוסף לשמירה על הפרטיות אחד המאפיינים של המנוע הוא  מתן  מענה  על שאלות ישירות ובכך חוסך למשתמש ניווטים מיותרים . לאחרונה המנוע השיק גרסה משופרת שמאפשרת להגיע בצורה יעילה יותר לשאלות המהירות – מידע  למתכונים, וידאו, ומאות נושאים אחרים. התשובות המהירות של DuckDuckGo הם בקוד פתוח מה שמאפשר לכול אחד לתרום רעיונות.

דבר הנסיין :
מהתנסות שלי בארבעת הימים האחרונים עם מנוע החיפוש  DuckDuckGo  מצאתי כי היתרון החשוב ביותר של מנוע החיפוש הזה היא הקומפקטיות שלו והעובדה שהוא ממוקד במשתמשים שמחפשים מידע, ולא במשווקים או ווב-מאסטרים.

מבחינת פרטיות  DuckDuckGo  יכול בהחלט להוות פיתרון חלקי, אבל תלוי אם מחקתם את ה  cookiesבמחשב שלכם.

מבחינת תחביר החיפוש (bang) , בהחלט מצאתי אותו מועיל אך החיפוש הטבלאי ( טבלת החיפוש המתקדםadvanced  search )  בגוגל הוא , לעניות דעתי , הרבה יותר ידידותי והוא בהחלט משיג תוצאות דומות ולעתים אף טובות יותר .


עוד התברר לי  במהלך ההתנסויות כי היקף הכיסוי /סריקה ואינדוקס של גוגל ברשתות החברתיות ( פייסבוק וטוויטר) הרבה יותר מקיף  (גם של  (BING בהשוואה ל DuckDuckGo.  

כיסוי מירבי של רשתות חברתיות חשוב היום מבחינה מידענית וגוגל גייסו לפני שנתיים מעל 1500 אנשי תוכנה לפיתוח אלגוריתם חכם במיוחד לרשתות חברתיות .

במאזן הכוחות הקיים כיום אנשי קהילת DuckDuckGo ( קהילת מפתחים בקוד פתוח ) לא יכולים להתמודד כאן עם העוצמה והיעילות של גוגל.

ממה שנראה כרגע , קהילת מפתחי DuckDuckGo  מתמקדת יותר בתחביר החיפוש ( bang) תוך הסתמכות על שירותי החיפוש של גוגל . 



מה אומרים נסיינים אחרים ?


"מבחינת איכויות החיפוש, אחרי הזמן שביליתי איתו די ברור של-duckduckgo  יש עוד כברת דרך לעבור עד שיצליח להתמודד עם גוגל, לפחות בעברית. לדוגמא החיפוש אחר המחרוזת "איפה נולד הורדוס", הובילה בגוגל היישר לדפים רלוונטיים: הראשון היה הערך מוויקיפדיה והשני מאתר livius.org, שעוסק בהיסטוריה עתיקה. התוצאות הללו לא נראו באופק ב-duckduckgo אמנם, התוצאה הראשונה היתה מוויקיפדיה, אבל היא עסקה בישו, וכך גם רבות מהאחרות. כאשר עברתי לאנגלית, duckduckgo התמודד היטב עם השאלה".



 Rebecca Sentance , מומחית למנועי חיפוש , הכותבת  מדי פעם באתר  Search Engine Watch התנסתה במשך שבוע עם duckduckgo והגיעה למסקנה הבאה :

In spite of DuckDuckGo’s best efforts to offer a “smarter search”, it’s not able to match Google for sheer accuracy and intuition.
 A number of times as I researched articles throughout the week, I resorted to Googling something rather than waste any more time trying different keywords on DuckDuckGo.”

 ראו גם התנסות נוספת :

I Used DuckDuckGo for a Week and Had to Switch Back. Here’s why.



 התפלגות נתוני חיפוש , השוואה בין שני מנועי החיפוש

Duckduckgo.com - Google.com - Compare


 למנוע החיפוש  DUCKDUCKGO



יום ראשון, 15 בינואר 2017

איתור תמונות נטולות זכויות יוצרים




המידען הבריטי פיל בראדלי פרסם המלצות מועילות למנועי חיפוש ייעודים לאיתור תמונות וצילומים נטולי מגבלת זכויות זכויות יוצרים.

זו רשימה שכדאי לעשות בה שימוש לכותבי בלוגים , מנהלי תוכן, יצרני תוכן .



 אני עצמי משתמש ברב- המנוע Wylio לאיתור תמונות נטולות הגבלות של זכויות יוצרים . אמנם המינוי השנתי על שירות זה הוא 36 דולר אבל זה זול יותר מתביעת זכויות יוצרים ,שמניסיוני , מגיעה להיקף של 20,000 ש"ח לתמונה.

Wylio – חיפוש תמונות ברישיון גמיש ועריכה מהירה | בלוג הספריות 


ראו גם :


20 Free Stock Photo Sites for your Social Media Images

 

אתרי תמונות להורדה בחינם ללא זכויות יוצרים  

 ראו גם :

המרפסת של עמי סלנט: תמונת הידע המידעני: חיפוש ואיתור תמונות , ...


 

השבוע בהיסטוריה 2012: אנציקלופדיה בריטניקה מודיעה על הפסקת פרסום גרסאות מודפסות

    הערה : בסקירה גם השוואות בין אנציקלופדיה בריטניקה ולאנציקלופדיית וויקיפדיה בסקירה גם התייחסות לאנציקלופדיה בריטניקה מבחינת התאמה חי...